סוכרת סוג 1 21.12.2020

נטל גליקמי קשור לשינויים פונקציונליים ומטבוליים בחולי סוכרת סוג 1

איזון גליקמי משובש אצל מטופלים עם סוכרת סוג 1 נמצא קשור להשפעה גנטית על תהליכים דלקתיים במונוציטים ולמערכת יחסים פגומה בין חילוף חומרים ותפקוד דלקתי

בדיקת רמת סוכר לחולה סוכרת (צילום: אילוסטרציה)
בדיקת רמת סוכר לחולה סוכרת (צילום: אילוסטרציה)

סוכרת היא מחלה הקשורה לסיכון קרדיווסקולרי מוגבר והיארעות מוגברת של זיהומים. סיבוכים אלה מצביעים על האפשרות של שינויים בתגובות של מערכת החיסון המולדת. מחקרים שנעשו לאחרונה הראו שחילוף חומרים קלורי במונוציטים הכרחי לקביעת התפקוד שלהם.

החוקרים בדקו האם חילוף חומרים של מונוציטים ותפקודם משתנים אצל מטופלים עם סוכרת וביקשו לזהות גורמים הקשורים בסוכרת המשפיעים על שינויים אלה.

במסגרת המחר 41 מטופלים עם סוכרת סוג 1 וכן 20 משתתפי קבוצת ביקורת גויסו. מונוציטים בודדו מדם פריפרי על מנת לקבוע תפקוד חיסוני, שינויים מטבוליים ופרופיל טרנסקריפטומי.

בעקבות גירויי אקס ויוו עם אגוניסטים ל- TLR-4 או TLR- 2, מונוציטים של מטופלים עם סוכרת סוג 1 הפרישו רמות נמוכות יותר של ציטוקינים שונים והדגימו שעור גליקוליזה נמוך יותר בהשוואה למונוציטים אשר נדגמו מקבוצת הביקורת.

החוקרים ביצעו ריבוד נתונים על בסיס רמות המוגלובין A1c שהראה שהפרשה נמוכה יותר של ציטוקינים היתה קשורה לקצב גליקוליטי גבוה יותר של מונוציטים אצל מטופלים עם חוסר איזון גליקמי חמור יותר. מונוציטים ממחזור הדם הציגו פרופיל גנטי מוגבר של גורמים הקשורים בדלקת ולחוסר איזון גליקמי מוגבר.

תוצאות המחקר הצביעו על כך שאיזון גליקמי משובש אצל מטופלים עם סוכרת סוג 1 קשור לביטויי של גנים המשפיעים על תהליכים דלקתיים במונוציטים ולמערכת יחסים פגומה בין חילוף חומרים ותפקוד דלקתי.

מקור:

Kathrin Thiem et. al (2020) Diabetes DOI: https://doi.org/10.2337/db20-0568

https://diabetes.diabetesjournals.org/content/early/2020/09/25/db20-0568

נושאים קשורים:  מחקרים,  סוכרת סוג 1,  איזון גליקמי,  דלקת,  מונוציטים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו